راهکار ها و خدمات : داده کاوی (DataMining)

 

امروزه در اكثر سازمانها، داده‌ها به سرعت در حال جمع آوري و ذخيره شدن مي باشند. اما مي توان ادعا كرد كه عليرغم اين حجم انبوه‌داده‌ها، امروزه سازمانها با فقر دانش در تصميم گيري روبرو هستند.  در واقع داده كاوي عبارت است از: "استخراج اطلاعات و دانش و كشف الگوهاي پنهان از پايگاه داده‌هاي بسيار بزرگ"

داده کاوی معمولاً در حل موضوعات و مسائل پیچیده، با اطلاعاتی ساختارنیافته یا نیمه ساختاریافته ، با حجم زیادی از داده های در دسترس صورت می گیرد.

کشف دانش دارای مراحل تکراری زير است:

1) پاکسازی داده‌ها Data cleaning (از بين بردن نويز و ناسازگاری داده‌ها)؛

2- يکپارچه سازی داده‌ها Data integration (چندين منبع داده ترکيب می‌شوند).

3- انتخاب داده‌ها Data selection (داده های مرتبط با آناليزازپايگاه داده بازيابی می شوند).

4- تبديل کردن داده‌ها Data transformation (تبديل داده‌ها به فرمی که مناسب برای داده کاوی باشد مثل خلاصه‌سازی Summary و همسان‌سازی Aggregation)

5-داده کاوی (فرآيند اصلی که روال‌های هوشمند برای استخراج الگوها از داده‌ها به کار گرفته مي‌شوند)

6-ارزيابی الگو Pattern evaluation (برای مشخص کردن الگوهای صحيح و مورد نظربه وسيله معيارهای اندازه گيری)

7-ارائه دانش Knowledge presentation (يعنی نمايش بصری، تکنيک‌های بازنمايي دانش برای ارائه دانش کشف شده به کاربر استفاده می‌شود)

 

واحد داده کاوی کلینیک مشتریان خدمات تخصصی خود را در این حوزه ارائه می نماید:

 

کسب و کارهای هدف

- بانکها و موسسات اعتباری

- شرکت های بیمه و لیزینگ

- فروشگاههای زنجیره ای

- شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت

- فروشگاههای اینترنتی

و ...

خدمات

A: ارزیابی الگوهای کسب و کار و ارائه پیشنهادات تخصصی در حوزه مدلهای قابل استخراج از داده های موجود

B: استخراج اطلاعات و دانش و كشف الگوهای پنهان مفید برای سازمان از مجموعه داده‌های بزرگ

B: انجام پروژه های تحلیل آماری پیشرفته به عنوان فاز شناخت الگوهای کلان داده در کسب و کار هدف (برای طراحی بردار ویژگی)

C: ایجاد زیرساختهای اجرایی و آموزش تیم کارشناسان کارفرما برای انتقال دانش تخصصی داده کاوی

D: خوشه بندی (دسته بندی یا سگمنت بندی) مشتریان 

E: وب کاوی با هدف ارزیابی رفتار مخاطبین یک وبسایت یا فروشگاه اینترنتی

برخی از تجربیات ما

- پروژه باشگاه مشتریان بانک ملی 

کاربردهای داده کاوی

- سیستم های مدیریتی، مثلا مدیریت ارتباط با مشتریان یا CRM

- نرم افزارهای امنیتی، مثلا نرم افزاری مانیتورینگ شبکه و ویروس کش ها

- سیستم های بانکی، مثلا تخصیص اعتبار به مشتریان و طبقه بندی آن ها

- مالی و اقتصادی، مثلا پیش بینی قیمت یک یا چند سهام یا شاخص

- برنامه ریزی و مکان یابی، مثلا چینش داخلی فروشگاه های بزرگ و یا تخصیص امکانات شهری

- علوم پزشکی، مثلا پیش بینی خطرات احتمالی ناشی از یک عمل جراحی خاص

- علوم اجتماعی و سیاسی، مثلا پیش بینی یا تحلیل نتایج انتخابات



برخی از تجربیات تیم کلینیک مشتریان

بالا